Wikia

Het klooster van de Minderbroeders in Rekem werd gebouwd in 1707.

In 1675 deed graaf Frans Maximiliaan Gobert D'Aspremont-Lynden, heer van de vrije Rijksheerlijkheid Rekem, een eerste poging om de Minderbroeders aan te trekken. Omdat de onderhandelingen met de Minderbroeders niet wilde vlotten wendde hij zich tot de orde van de Karmelieten. Deze vestigde zich in Rekem in 1679. De ralatie tussen de graaf en de orde was echter geen al te beste en de Karmelieten verlieten Rekem in 1684. De orde bouwde in 1707 een klooster aan de rand van de oude stad. In 1725 werd hier een college aan verbonden.

In de tijd van de Franse overheersing verloor Rekem zijn zelfstandig statuut. Na de Franse inval in december 1972 viel op 1 oktober 1975 definitief het doek voor het graafschap. Op 4 oktober werd het klooster verzegeld. Het domein fungeerde van 1798 tot 1839 als landbouwbedrijf. In 1840 werd het domein verkocht aan de Norbertijnen van Postel en toen die in staat waren om hun goederen in Postel terug te kopen kochten de Minderbroeders het klooster terug. De Minderbroeders verbleven in Rekem tot 2004. Daarna werd het klooster afgebroken.