Wikia

Natuurgebied de Oude Weerd in Rekem, voorheen beter gekend als de Cup, is het voormalige grindwinningsgebied dat sinds maart 2011 wordt beheerd door Natuurpunt Lanaken.

BeschrijvingEdit

Het gebied van circa 29 hectare bestaat uit een grindplas, vochtige graslanden, akkers, struweel en wilgenbos. In het noorden vormt de Ziepbeek de grens met Maasmechelen.

GeschiedenisEdit

In 1959 begon het bedrijf nv De Cup met de exploitatie van zand en grind. Deze activiteit werd rond 1988 beëindigd. De verwerkingsinstallatie bleef verder draaien op aangevoerd grind. Er werd op deze manier verder gewerkt tot de volledige stopzetting in 2000 een feit werd. In 2004 werd de grindverwerkingsinstallatie verwijderd en werd het gebied grotendeels opgevuld.

In 2011 werden er een groot aantal werken uitgevoerd. Er werd 2,9 km afrastering geplaatst, er werden meer dan 7000 autochtone struiken en bomen aangeplant en de laagstamboomgaard (peren) werd gerooid. De oude loods werd afgebroken en de transformatoren werden ontmanteld. De talrijke sluikstorten werden eveneens opgeruimd, goed voor circa 2 ton afval. Eind september werden de graslanden rondom de grindplas een eerste keer gemaaid. De aanleg van 2 poelen vormde het sluitstuk van de eerste inrichtingsfase van het gebied.

Op 7 oktober 2011 openden o.a. de schepen voor leefmilieu Roland Baldewijns en de gedeputeerde voor leefmilieu Frank Smeets het nieuwe natuurgebied.